Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Szűrhímzések színritmusa

2012.07.16

Érdekes info SZŰRHÍMZÉSRŐL és KUNHÍMZÉSRŐL-Györffy István(karcagi származású, nagyhírű néprajztudósunktól) 1930-ból.

,,A színeknek a levelezésben és virágelemekben való szabályos ismétlődését és váltakozását színrytmusnak nevezzük. Ez teszi a szűrszabó szegényes formakincsével alkotott kompozícióit oly káprázatos színpompájúvá. Színrytmus tekintetében a nagykun szűrhímzés fölötte áll minden magyar szűrhímzésnek. Talán annyira-amennyire a palóc hasonlítható hozzá.

 

A Kunság és a palócság szűrszabóinak színrytmus iránti érzéke, szintén keleti öröksége lehet, mert a színrytmus tökéletes példáit a keleti szőnyegeken tanulmányozhatjuk.

A kun szűr színrytmusa tulajdonképpen csak elstilizált ornamentikában lehetséges.

 

Honnan vehette a kunsági szűrszabó, ha ornamentikáját természetes virágábrázolásról stilizálta el?

A Nemzeti Múzeum Néprajzi Tára gyűjteménye számos régi 100-200 éves, színes gyapjúval hímzett vánkoshéjat őriz (1930-ban - a szerk.), mely többnyire Karcagról és Kunmadarasról származik. Ezek nagy részén már tökéletes színrytmust találunk. Ugyanezt látjuk a még ma is élő bogácsi palóc lepedővégeken is.

Ezek a szűrhímzésnél kétségkívül régibb kún-palóc női hímzések őrizhették meg ama ősi, színezésbeli törvényszerűségeket, melyeket később a kún-palóc szűrszabók a természetes virágból elstilizált szűrszabó ornamentikába átvettek. Lehetne még a kún vánkoshéjak háromrózsás tipusát a háromrózsás kún aszajjal (szűr része) is összehasonlítani, de az a körülmény, hogy a magyar szűrhímzés legjellemzőbb sajátsága, a virágelemek közötti tér levelezéssel való teljes kitöltése hiányzik a kún vánkoshéjhímzésekről, óva int a messzebb menő következtetésektől."

(forrás:Györffy istván A Cifraszűr c.1930-as  kiadványa reprint kiadása, A kun cifraszűr c. fejezete)

 

A mappában található képek előnézete Hímzés - szűrhímzés

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.